fredag, juli 18, 2008

Försäkringskassan JO-anmäls för kränkning av integriteten

Kurt Lundgren, journalist och författare, har JO-anmält Försäkringskassan i Kalmar för brott mot den personliga integriteten. Så här skriver han på sin blogg:
Att tvingas stå och vänta på trottoaren utanför Försäkringskassan innebär att den sjuke offentligt måste exponera sitt beroende, han/hon måste öppet visa att sjukdom föreligger. Detta är ett brott mot den personliga integriteten. Jag vill att JO synar detta och att JO ålägger Försäkringskassan i Kalmar att iordningställa ett väntrum för de sjuka inomhus.
Han uppmanar även att skriva till honom och berätta hur du som är sjuk blivit behandlad av Försäkringskassan.
Alla som yttrar sig har rätt att vara anonyma - de allra flesta jag talat med är livrädda för att yttra sig eftersom kassan kan hämnas, och ofta gör det, genom att dra in ersättningen för den öppet kritiske.
Relaterat: Pensionärer upprörs av låsta dörrar Östran

F-kassan behandlar folk som tjänstehjon

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , ,

4 Comments:

At 6:43 em, Anonymous Anonym said...

Hej
Jag är 61 år och har detta år hel sjukpension p.g.a.
Försäkringskassan beviljade mig halv pension och ett lättare arbete. Eftersom jag inte hade arbetslivserfarenhet eller utbildning för lättare arbete beviljades jag hel sjukpension som förmodligen kommer att fråntas mig eftersom jag är öppet kritisk. Just nu har jag det bra men det har inte andra.Jag får många mail från förtvivlade människor som hamnat mellan stolarna. Ibland gråter jag när jag läser dessa brev. Så fort vi stöter på ett fall av människor som inte får sin rättmätiga sjukförsäkring ska vi meddela journalister samt skriva till socialministeriet för upplysning.Även om makten förstenat deras sinnen ska de veta vad deras politik leder till.Mycket bra att JO-anmäla sjukkassan.
Astrid

 
At 6:46 em, Anonymous Anonym said...

p.g.a. artros skulle jag skriva men ordet föll bort

 
At 7:58 em, Blogger Hannelore said...

Astrid: Ja, det är viktigt att vi upplyser politikerna om vad deras politik leder till. De ska åtminstone inte kunna säga till sina barnbarn: vi visste inte, vi förstod inte.

anonym: Inte lätt att hitta rätt ord ibland. Bara att försöka igen.

 
At 2:44 em, Anonymous Anonym said...

Jag har HELA ÅRET väntat på att FK ska höja min SGI, då jag först felaktigt skickade in inkomstuppgifter från "ett år av studier" vilket resulterade i en på tok För Låg SGI. Jag började efter tre månader att "jaga" dem eftersom ingenting hände. Jag frågade om de kommit nånvart med mitt ärende (att höja upp min SGI till rätt nivå). Det hade de inte eftersom de fortfarande saknade en blankett från mig, som jag inte hade nån aning om att jag skulle skicka in.

Så istället för att göra mig medveten om vad de väntade på, t ex genom att skicka ett brev till mig - med rätt blankett - och skriva; fyll i den här också, la de mitt ärende åt sidan och struntade i det.

Jag bad att få blanketten hemskickad, fyllde i den snabbt och skickade tillbaka den till FK ihop med ett personligt brev. Där skrev jag att Om någon uppgift, blankett eller dyl fortfarande skulle saknas så informera mig då om det! Jag förklarade även att jag lever i en ekonomisk kris samt att det är livsviktigt för mig att ärendet så snart som möjligt tas om hand.

Det här var i mars-april i år. Och deras handläggningstid ska ligga på mellan 4 till 6 veckor, men fortfarande har ingenting skett.

Hela sommaren har jag ringt, ringt och ringt FK men endast bemötts av tfnsvarare. Gång på gång har jag talat in ett meddelande där jag undrar hur det går med min SGI-höjning. Inget svar! (semestrar) Flertalet ggr har jag även ringt FK:s växel, suttit ca 20 minuter i tfnkö, blivit kopplad från växeln till någon handläggare - som inte svarar - och jag är borta ur kön. Bortkopplad! Och jag får ställa mig på kö på nytt, dock med samma resultat. Det är verkligen helt sjukt.

Nu är semestrarna över och "min" (de har bytt flera ggr) handläggare är tillbaka, vars tfnsvarare jag (bl.a) trakasserat i sommar. Jaha, då visar det sig att det inte alls är hon som har hand om mitt ärende, men hon ska ta reda på vem det är och återkomma till mig. När hon inte ringer tillbaka, hör jag av mig flera ggr igen. Nej, hon vet inget än... Jag väljer att ringa växeln istället ett par vändor men de kan heller inte se vem som har hand om mitt ärende. "Det tar 4 till 6 veckor, förstår du", säger de som om jag precis nu blivit sjukskriven. Jag har dock varit sjukskriven sedan förra sommaren (2007) för djup (och svårbehandlad) depression men ännu har jag inte lyckats få rätt SGI. Jag har ändå fått försäkrat att alla uppgifter finns och inget saknas.

Hela sommaren har jag trott att snart, snart får jag mina pengar... och kan leva normalt. Det är fruktansvärt stressande att leva under sådana omständigheter (ekonomisk kris)!!!

Jag kan mycket väl förlora bostaden (bli hemlös) den här månaden men det sjuka är att jag väntar på typ hundra tusen retroaktivt förutom en normalisering av min sjukpenning. De kan mkt väl komma för sent!

Antagligen prioriteras jag bort för att de har så mkt att räkna!? Men det kan lika gärna handla om att jag är sjukskriven för psykisk ohälsa, vilket sätter mig i underläge. Speciellt med tanke på att jag förra året var fullständigt apatisk och (otäckt) förvirrad under många månader och därför inkom med mina uppgifter sent. Men det var trots allt förra året.

Hela detta år har jag trott att de nu fått korrekta uppgifter från mig och därmed behandlar mitt ärende. "4 till 6 veckor" har jag tänk så många gånger i år att jag skulle vilja kräkas på de orden !!! Och nu kommer månad 09, september.

Jag är mkt besviken och arg på FK men samtidigt helt slut av stressen över alla räkningar som ej kan betalas... Vart kan jag vända mig för att göra en anmälan?

 

Skicka en kommentar

<< Home