torsdag, juli 03, 2008

Svar från Riksdagen om FRA

Jag har fått svar i går från Roger Tiefensee (c) som undrar varför jag skickar ett massbrev via Expressen och inte ett personligt mejl för att protestera mot FRA-lagen. Snabbt kunde jag konstatera att hans mejl inte heller är personligt utan även det ett massutskick. Läs blogginläggen här och här.

I dag fick jag ett svar till från Göran Pettersson (m). Jag publicerar mejlen på bloggen. Vet inte om det är någon idé för mig att svara. Breven tyder på att herrarna inte vet hur internet fungerar - eller också låtsas de inte veta.

Hur ska en sökrobot säkert kunna avgöra vilken trafik som är relevant för svensk utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik eller för kartläggning av yttre hot mot landet? Till detta krävs insatser av människor som gallrar informationen, vilket är omöjligt utan integritets-kränkning av en massa oskyldiga personer. RFA-lagen handlar om massavlyssning utan brottsmisstanke, om godtyckligt snokande i folks privatliv.

Det blir för övrigt stora demonstrationer - eller rättare sagt Bananrepublikfest - på Mynttorget i Stockholm i dag.

Svarsposten från Riksdagen:
Hej,

Tack för ditt mejl om FRA. Det är lite synd att du inte skickar ett personligt mejl utan använt dig av Expressens massmejl, eftersom det innehåller felaktiga påståenden. Ett mejl mellan två svenska användare kommer inte som Expressen påstår att "avlyssnas av FRA" oavsett om det skulle passera landsgränsen.

Inrikes trafik förmedlas utan att den som kommunicerar kan påverka hur detta sker. Operatörerna väljer vanligtvis den billigaste transportsträckan vilket kan medföra att inrikestrafik kommer att gå över landets gräns och tillbaka. Därför kan det inte helt uteslutas att inrikestrafik rent tekniskt skulle kunna bli åtkomlig för FRA. Det innebär dock inte att trafiken får inhämtas - för det krävs att trafiken är relevant för svensk utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik eller för kartläggning av yttre hot mot landet. Om sådan trafik ändå skulle hamna i FRA:s system finns tydliga bestämmelser om förstöring av kommunikation som saknar relevans för signalspaningens ändamål.

Om du har andra frågor du vill ha svar på kan du titta på dessa frågor och svar som finns på regeringens hemsida.

Mvh / Roger


Hej!

Tack för ditt mejl där du framför din oro för den så kallade "FRA-lagen". Jag har skrivit rätt mycket om ämnet på min blogg http//dinledamot.blogspot.com och där finns också ett podradioprogram där jag förklarar varför jag tycker som jag gör. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka bloggen och lyssna på podradion.

Jag håller nu som bäst på med att besvara de cirka 35 000 mejl som kommit till min inbox via Expressen. Jag hoppas att du förstår att jag har begränsad möjlighet att svara på alla dina frågor separat. Jag ber dig därför skriva dina eventuella frågor och kommentarer på bloggen. Jag kommer att försöka att besvara dem där.

Med vänlig hälsning

Göran Pettersson
Riksdagsledamot (m)
Epost: goran.pettersson@riksdagen.se
Blogg: http://dinledamot.blogspot.com
Politisk talradio: http://dinledamot.libsyn.com
Hemsida: http://dinledamot.se
Tidigare inlägg i ämnet: Bodström- och Asksamhället - varsågod!

Övriga relaterade blogginlägg och artiklar:

Högaktuell dom i Europadomstolen Rick Falkvinge

Öppet brev till Fredrik Reinfeldt och Sten Tolgfors Det progressiva USA

En stilstudie i arrogans Rick Falkvinge

Bodströms utspel om FRA förändrar inget Rick Falkvinge

De perfekta sökbegreppen finns inte Blind Höna

Student forskade om terrorism - häktades - blir det samma med FRA? Pär Ströms blogg

EU har ett övervakningsavtal med USA Trottens betraktelser

Dags för en sanningskommission om FRA SvD

Säpo granskar FRA DN

Reinfeldt vill ha kvar FRA-lagen SvD

Sverige kan bryta mot mänskliga rättigheter Rapport

FRA lagrar svenskars surfvanor Rapport

Hur laglig är FRA-lagen? Diskussion i morgonsoffan

Ohly eller Orwell? Aftonbladet Kultur

Alla brev skall vara lika inför lagen! brevsombrev.se namninsamling

Uppdaterat:

Roger Tiefensee har nu fått expertsvar av Wilhelm Agrell, professor i underrättelseanalys, och Anne-Marie Eklund Löwinder, informations-säkerhetsansvarig för stiftelsen för internetinfrastruktur, som reder ut begreppen i en artikel i Expressen.

Timbuktu fick fart på protesterna Sydsvenskan

Nej till FRA!" ekade på Mynttorget Bloggen Motpol

Google beordras lämna ut uppgifter om användare SvD

Andra intressanta bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 Comments:

At 9:53 fm, Anonymous Anonym said...

Kolla gärna in protestsajten brevsombrev.se

 
At 10:14 fm, Blogger Hannelore said...

Tack anonym, jag har lagt in länken ovan.

Vi har nu en regering som på löpande band bryter mot viktiga rättsprinciper - som brevhemligheten - och även mot grundlagen.

 
At 5:49 em, Blogger Hannelore said...

Tyvärr har jag varit tvungen att radera några anonyma, helt obegripliga kommentarer, med enstaka ord och brottstycken av meningar.

 
At 10:00 em, Anonymous Anonym said...

Bloggsvar: visst är det märkligt att det är så tyst...

Vi får verkligen hoppas på att alla goda krafter kan motverka det som nu håller på att ske. Kram!

 

Skicka en kommentar

<< Home