måndag, maj 19, 2008

Snart är det för sent att protestera

Regeringen stiftar nya lagar i rasande fart så att få kan hålla koll och sätta sig in i konsekvenserna. Nya lagar väller fram som en lavaflod, skrev nyligen en annan bloggare.

De flesta svenskar är fortfarande lyckligt ovetande om att regeringen nu håller på att avveckla sjukförsäkringen. Och de som vet eller anar vad som är på gång orkar kanske inte bry sig, tänker att det drabbar inte mig, jag är ju kärnfrisk, jag tänker inte bli sjuk. Alla som har privata sjukförsäkringar eller redan är sjukpensionerade enligt de gamla reglerna tror måhända att de har sitt på det torra. Vissa tycker kanske att allt redan är så eländigt att det knappast kan bli värre. Eller också tror man att det bara är fuskare och simulanter som råkar illa ut, inte folk med "riktiga" sjukdomar och diagnoser. Listan kan göras hur lång som helst.

Den bistra sanningen är att ingen går säker.

I sammanhanget passar det bra att citera den tyske antinazistiske prästen Martin Niemöller:

Först förföljde de kommunisterna,

men jag protesterade inte

för jag var inte kommunist.

Sedan förföljde de fackföreningsfolket,

men jag protesterade inte

för jag var inte fackföreningsman.

Sedan förföljde de judarna och zigenarna,

men jag protesterade inte

för jag var inte jude eller zigenare.

Sedan förföljde de de homosexuella,

men jag protesterade inte

för jag var inte homosexuell.

När de sedan förföljde oss,

fanns ingen kvar som kunde protestera.

Protestera kan du fortfarande göra här, men snart är det för sent.

Mer info på Resursbloggen

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,