onsdag, april 26, 2006

Utestängd från den svenska tryggheten

Av gästskribent Linda

Jag är felbehandlad, en ung AT-läkare framkallade hjärtfel på mig. Läkaren är nu dömd men återstår att se om jag får vård. Jag är en marginaliserad ung kvinna som är utestängd från den svenska tryggheten på grund av att jag är handikappad. Jag är fördömd och bortglömd av sjukvården! Jag nekas vård, nu för en hjärtsjukdom, därför att läkarna blandar ihop mina sjukdomar i journalerna och skyller allt på nacken. Alltifrån urinvägsinfektion till bröstsmärtorna , för att jag är funktionshindrad?!!

Enkel infektion blev komplicerad inflammation
För sex år sedan fick jag en enkel urinvägsinfektion som utvecklade sig till svår njurbäckeninflammation för att jag inte fått vård. Jag hade rullstol för mitt handikapp när jag sökte läkaren! Han hade tydligen aldrig sett en rullstol och sa att det var psykiskt!? Trots att jag har diagnos på min nackskada. Jag kissar ju inte med nacken....Han har sedan skickat brev till alla sina kolleger att jag skall stoppas för vidare utredning.

Jag är till och med nekad att komma till sjukhus för utredning trots remisser! Jag skulle äntligen opereras i underlivet i februari 2005, men en vecka innan drabbades jag av allergiutslag och sökte akuten för allergin. En ung AT-läkare som hade problem med svenska språket framkallade i stället hjärtfel på mig! Hon satte in intravenöst adrenalin direkt i ven så det kändes som hjärtat skulle sprängas. Sprängande smärta ut i armen, jag skrek att hon skulle sluta och sköterskan sa att hjärtat slog i 200, men läkaren bara vek sig dubbelt av skratt och sa att "jag var ung frisk kvinna, hade du varit gammal hade jag inte vågat då hade du fått hjärtinfarkt."

Jag försökte förklara att jag är mycket svag av sjukdom och försökte senare påtala för överläkaren att adrenalinet gjort så jag hade svår krampande smärta i bröstet, hjärtat och ut i armen. Han bara fnös åt mig och gick. På utskrivningsjournalen står det att jag hade hög hjärtrytm och värk ut i armen och ändå gjordes inget åt det!

Nonchalerad överallt
Jag har alltså sökt på olika håll och trots att fel syns på EKG, samt st-förändring som betyder att hjärtat är belastat, snabb hjärtrytm på 165, blir jag bara utskrattad, klappad på huvudet, och nonchalerad som ung kvinna för att jag inte är gift och har familj!

Det som skrämmer mig är att läkarna ser ST-förändringar, belastning på hjärtat, de ser att det är hög hjärtverksamhet, de ser att det är blåsljud, de ser att jag har nedsatt andningskapacitet (spirometriprov), de ser att jag segnar ner och får bröstkramper, de ser att jag får svår andnöd. Ändå skylls det på hysteriska fruntimmer. Fick råd av en sköterska att jag skulle åka hem och glömma sjukvården och tänka på annat. Börja lev ett normalt liv och inte söka sjukvård!? Verksamhetschefen tänker göra allt för att få bort erinran från Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Ändå gick han ut i pressen och påtalade att de inte kan vara ansvariga för patienters säkerhet med alla dessa at-läkare.

"Unga kvinnor får inte hjärtproblem"
Har nu fått medicin för hjärtat, men bara svag dos som inte hjälpt! Läkaren erkände att adrenalinet påfrestat hjärtat men menar att unga kvinnor inte får hjärtproblem, ” aldrig hört talas om under sin 30-åriga läkarbana”! Hade en man blivit behandlad på detta sätt?

Ligger hemma i svåra bröstsmärtor med kramp i bröstet, hjärtat och sprängande smärta ut i vänster arm, yrsel och svårt illamående, utan ordentlig utredning, sedan at-läkaren felbehandlade mig. Orkar inte ens se på TV utan att få svimningskänsla!

Även andra medicinare har erkänt att man inte ska sätta in adrenalin intravenöst vid allergi utan bara vid hjärtstillestånd och medvetslöshet. På sjuka och svaga är det alldeles för påfrestande för hjärtat, kan framkalla hjärtinfarkt. Men de vågar inte gå emot sina kollegor! En läkare förklarade för mig att man kan jämföra mitt hjärta med en förgasare som hängt sig och går på turbo även i viloläge och han erkände att något hänt när at-läkaren påfrestade hjärtat med stresshormon adrenalin. Men sedan han läst skvallerjournalerna så ändrade han uppfattning och skrev i journalen att hjärtfrekvensen är så lugn!?

Vård för alla bara en skröna?
Demokrati borde väl stå för att vård ska ges till alla medborgare som behöver vård, jag betalar också skatt. Är man ung och kvinna, sjukpensionär, funktionshindrad, står man utanför samhället. Jag blir bara utfrågad om jag är gift och har familj, utbildning, arbete. Har jag inte det så räknas jag inte, då är jag inget att satsa på. Jag har ju inte kunnat gifta mig och arbeta eftersom jag legat så svårt sjuk.

Unga kvinnor med hjärtfel nonchaleras i vården: Politiker, varför får inte sjukvården resurser till forskning om unga kvinnors hjärtan? Allt detta för att en läkare har sådan makt, för att det inte ska komma fram att han gjort fel så ska jag dumpas av sjukvården. Det är väl myndighetsövertramp och psykiatriska bedömningar ”en masse”!

Jag sökte den läkaren när jag råkade ut för en njurbäcksinflammation för sex år sedan, men fick ingen vård. Läkaren skyllde på ryggsmärtor, bara för att jag är sjukpensionär av en whiplashskada som jag var bättre ifrån. Men jag kissar inte med nacken!? Har fruktansvärda smärtor i njurarna och när jag kissar hugger det tag i njuren. Tänk dig att ha 2 brännande klot; strykjärn, som bränner dag och natt i flanken, så har jag haft det i sex år!

Äntligen provbehandling
En läkare i Stockholm fick höra talas om mitt fall och jag fick komma dit och provbehandlas i tre dagar, pröva intravenöst antibiotika och kände radikal effekt. Huggsmärtan , en fruktansvärd smärta som tillkommit när jag kissar, minskade. Likaså svullnaden över flanken. Läkaren skrev intyg att det hade effekt och remitterade att det skulle fortsättas behandling i hemkommunen.

Till Spanien efter nekad vård
Ändå nekades jag återigen vård! Nu blossade smärtan upp igen. så jag såg ingen annan utväg än försöka få vård utomlands. Släpade mig då med hjälp av min assistent till flyget och reste till Spanien för vård. Vänner hämtade mig på flygplatsen och körde mig direkt till sjukhuset. Fick intravenöst antibiotika direkt på kvällen och blev bättre för var dag där jag låg och delade rum med kackerlackor och en ödla i taket som stirrade på mig rakt ovanför mitt huvud.

Läkarna i Spanien menade att det var viktigt att punktera vätskeblåsan i njuren för att få ut var. men jag hade inte råd att vara kvar. Så tre veckor senare satt jag återigen på planet hem. 5.000,00 euro fattigare, men det var det värt för att slippa huggsmärtan i njurarna när jag kissar, om det så bara var för 3 veckor!

Läs även Lindas blogg
Lindas hemsida

6 Comments:

At 10:32 fm, Anonymous Anonym said...

Skrämmande läsning det här. Det är ofattbart hur människor behandlas.
Att vara ung och bli sjuk är inte så lätt, jag har upplevt det också.
När jag var runt 20 fick jag smärtor i en arm. Uppsökte läkare som leende klappade mig på huvudet och rådde mig att motionera mer. Han menade att jag var "ung, frisk och stark", jag upplevde mig ganska förlöjligad av honom.
Värken tilltog, jag klarade inte att arbeta. Uppsökte läkaren igen.
Då var det så illa att jag inte kunde röra fingrarna eller böja armen.
Först då togs prover och blodsänkan visade på infektion. Det visade sig att jag hade en omfattande inflammation i ena skuldran, vilket jag då äntligen behandlades för.
Hoppas du Linda får rättvisa och upprättelse, så här får det ju inte gå till.

 
At 9:14 fm, Anonymous Anonym said...

SKICKA ER KLAGAN / GÖR ER RÖST HÖRD

Statsminister Göran Persson och hans utmanare Fredrik Reinfeldt drabbar samman i årets första duell !!! Debatten kommer hållas i ett nyinsatt Agenda Special - partiledarduell, kl 20:00 i SVT 1, och leds av Agendas programledare Karin Hübinette.

Ställ dina frågor/klagan direkt till Göran Persson och Fredrik Reinfeldt!
http://svt.se/svt/jsp/Cro sslink.jsp?d=2216&lid=Age nda

Varje klagan /förfrågan är ett steg på väg mot rättvisa.

(Sprid gärna detta inlägg till övriga forum)

KÄMPA PÅ

 
At 5:15 fm, Anonymous Anonym said...

Jäkligt nedslående läsning. Kämpa för den behandling du mår bättre av. Ingen ska ha ont i onödan.
Varmast Robert.

 
At 9:03 em, Anonymous Anonym said...

Stå på dig!!
Som kvinna ska du inse ditt värde, försök hitta bekantskap i andra kulturer. Tyvärr lever vi i ett sånt uppdelat samhälle och om du inte är gift eller följer konventionerna blir många rädda och förvirrade. (särskilt läkare)
Kvinnor har alltid fått betala högsta priset, men vi måste stötta varandra. Livet vänder och du är värd det bästa!
Pepi

 
At 10:38 fm, Anonymous Anonym said...

Hemskt, riktigt riktigt hemskt.

Vilket förtroende har man egentligen för läkarvården idag? INGET!
Jag är en tjej på 20 år. Sedan ca 6 år tillbaka har jag haft problem med ryggen. Konstaterades att jag hade scolios med en lutning på 16 grader - inte tillräckligt för att ha besvär av att. Men jag hade ju ändå gått till läkaren för att jag hade ont? Men nej, jag var ju bara 14 år gammal, just det..(!)

Med tiden fick jag mer och mer besvär av mina ryggsmärtor och sökte hjälp hos både kirpraktiker/naprapater. Då mina ryggövningar inte hjälpte utan gjorde att jag fick mer ont kontaktade jag honom igen. Jag blev bara ursäktad med att jag var för ung, då 18 år gammal, för att ha sådana problem med ryggen. De problemen finns tydligen inte i kvinnovärlden för här i min stad finns iaf otaliga med unga killar i samma ålder som direkt får hjälp för sina besvär och skickas till specialvård och liknande. Ofta fotbollsspelare.. Jag var också fotbollsspelare. Men vad jag fick höra var att "ryggsmärtan" beror kanske på att jag inte vill spela fotboll längre och tar det som ursäkt..hah! Jag sitter än idag och längtar efter att kunna spela fotboll som förr, men jag klarar inte av det längre.

För 1½ år sedan började jag jobba under en praktik i en modeaffär. Efter två veckor fick jag sådana problem med ryggen att jag inte kunde sitta i en vanlig soffa ens. Jag fick en veckas vila sen var jag tvungen att fortsätta ytterliggare 2 veckor - hur skulle det se ut annars om en tjej i 19 års ålder inte ens kan klara av en praktik.. Det var vad arbetsförmedlingen tänkte iaf.. Har även varit hos sjukgymnast men ingen lycka där heller.

Sedan tre år tillbaka har jag även haft problem med smärtor i bröstet och magen. Mängder av prover har tagits. Jag har ätit mat som varit 100% fri från mjölklprotein och även soja.. t.o.m. båda samtidigt en period. Det här gjorde jag under en period på ett halvår. Allt utan resultat. Då får jag diagnosen som ställs då inget annat passar in - IBS. (exakt så sa nämligen min läkare). Men nej, jag tror inte på det. Det är alldeles för mkt av IBS som inte stämmer överrens på mig. Dessutom finns inte heller någon behandling för sjukdomen.. YES! hrmf..

Jag är idag 20 år och tampas med att klara av mitt jobb som innebär en tjänst på 13% (extrapersonal) i butik. Jag har ont i ryggen dagligen, magsmärtorna kommer utan förvarning, bröstsmärtorna likaså. Utöver detta råkar jag även utför krampliknande smärtor eller i ben och armar. Och överkänslighet i huden - det kan göra ONT 5 minuter efter att jag kliat mig lite på benet.. Samtidigt tror jag kanske inte helt på att det sitter i huden utan att det sitter i benen..skelettet alltså. För trycker du lite lätt på mina höftben, revben eller så så gör det riktigt ont..

Men som sagt,vadska jag man göra. Många anser säkert att mitt problem sitter i huvudet. Och visst jag kan förstå, det är ju inte precis ett eller två problem jag beskriver, utan flera stycken. Men jag kan svära på mitt egna liv att det är verkliga smärtor..

Jag är säker på att du håller med mig när jag säger att Jag hade gjort vad som helst för att kunna få leva ett någorlunga smärtfritt och bekymersfritt liv.
Bara någon tog en på allvar kanske det skulle kunna bli en verklighet också.

Du är en stark kvinna. Jag önskar dig all lycka på din färd genom livet.

 
At 6:31 em, Anonymous Anonym said...

Hej ni som har blivit felbehandlade... Det verkar som ni går hos en manlig läkare allihopa .

Själv så har jag blivit felbehandlad av många läkare. Om man blir felbehandlad av läkare så kan man alltid byta. Då ska man byta till privatläkare. Läkare inom landstinget de läser varandras journaler och så skriver de ut liknande mediciner och annat.

 

Skicka en kommentar

<< Home