onsdag, mars 22, 2006

Alternativmetoder mot smärta döms ut

Det finns inga vetenskapliga belägg för att så kallade alternativa metoder som akupunktur, healing eller massage ger någon effekt vid långvarig smärta. Det är en av slutsatserna efter SBUs (Statens beredning för medicinsk utvärdering) genomgång av området som presenteras i dag, skriver Dagens Nyheter. Jag undrar samtidigt hur representativ och vetenskaplig den här studien är, eftersom SBU tydligen klumpar ihop alla sorters långvarig smärta, inte tar hänsyn alls till orsaken. Inte gör skillnad på till exempel nervsmärta och muskelsmärta.

Själv har jag mycket god erfarenhet av komplementärmedicinka behandlingar, bland annat antroposofiska läkemedel. Men dessa ingår inte i SBUs undersökning. Urvalet av behandlingsmetoder är märkligt. Healing är inte något som brukar rekommenderas just vid kronisk värk.

Frågan är vad vi patienter ska använda när inte ens de traditonella smärtstillande läkemedlen är tänkta att fungera vid kroniska smärttillstånd. Varför forskas inte mer på området? Det är mest kvinnor som drabbas av långvarig värk och kvinnliga åkommor har som bekant låg status inom sjukvården.

I sammanhanget kan noteras att SBU tidgare har konstaterat att ca 70 procent av alla behandlingar vid svenska sjukhus inte är enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. De används i alla fall, helt enkelt för att man har erfarenhet av att de fungerar. Är det kanske undersökningsmetoderna som är för fyrkantiga? Eller ställer man för höga och orealistiska krav?

Läs även citatet av läkaren Karl-Otto Aly i mitt tidigare inlägg om alternativa behandlingar.

Uppdaterad: Bred behandling lindrar smärta.

Andra bloggar om: , , , ,

Kategori: Alternativa behandlingar

4 Comments:

At 3:47 em, Anonymous Anonym said...

Antroposofiska läkemedel? M.a.o. Homeopati? Eller mer exakt: Vatten med ett fåtal(om ens det) molekyler av det ämne man hoppas på verkan av men som kroppen kommer inte ens att märka precis på samma sätt som man inte märker ett litet sandkorn i botten av en swimmingpool..

Nej, det du upplevde var Placeboeffekten och/eller ren sammanträffande.

Ifråga studien.. Att blanda ihop olika smärtor skulle ändå ge positivt utslag om alternativmetoder fungerade för då skulle man se att de fungerar ibland när rätt behandling satts in på rätt problem.

Men ja, det verkar som om kroniska besvär inte ges den uppmärksamhet av läkemedelsbolagen som de förtjänar.. men lösningen är inte alternativmedicin! Ren slöseri med pengar. (jag vet av nära släkts erfarenhet OCH ren logik)

 
At 8:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag har också blivit hjälpt av alternativ medicin, t ex har akupunktur haft god effekt för behandling av epicondylos, tennisarm som jag har drabbats av ett antal gånger.
Min förhoppning vore att den vanliga skolmedicinen kunde fungera tillsammans med den alternativa, jag har även träffat läkare som tycker så.
Du "anonym" som skriver här: Kan du berätta och ge exempel på den alternativmedicin du har provat? Du verkar mycket säker på att den inte fungerar så jag antar därför att du har egen erfarenhet av sådan behandling?
Mvh Ingrid

 
At 8:34 em, Blogger Hannelore said...

Hej anonymous!

Har du egen erfarenhet av några alternativa terapier? Jag har många års erfarenhet av homeopati - inte bara mot smärta - och innan hade jag testat en massa annat som inte fungerade så bra på mig, bl a akupunktur. Så placebo är jag tyvärr inte speciellt mottaglig för. Men jag önskar att jag vore det, för det skulle bli billigare.

Ingen terapi överlever för övrigt i flera hundra år, vare sig skolmedicinsk eller alternativ, om den inte fungerar och inte har allvarliga biverkningar. Om homeopati finns det massor med studier och dokumentation. Bl a vann en grekisk homeopat det "alternativa nobelpriset" för några år sedan. I Tyskland, Frankrike och England t ex finns många läkare som kompletterar skolmedicinsk behandling med homeopati.

Används också på djur i många länder. Inom EU har det till och med rekommenderats, för att minska användningen av antibiotika.

Många tror att det man inte kan mäta med existerande instrument, det finns inte. En gång i tiden trodde vetenskapen att atomen är den minsta partikeln. Den världsbilden lever nog kvar hos många.

Sverige är tyvärr ett u-land på alternativ medicin. Det finns visserligen många duktiga terapeuter, men få kan försörja sig på sitt värv.

Här har folk fortfarande sådan respekt för allt som myndigheterna förespråkar, men många vet inte att t ex läkare som jobbar på läkemedelsverket sitter på dubbla stolar. Får sin forskning bekostad av läkemedelsindustrin, som även står för läkarnas vidareutbildning. Och de stora läkemedelsbolagen är inte så intresserade av sånt man inte kan ta patent på. Läkare som intresserar sig för alternativa behandlingar motarbetas av myndigheterna.

Små aktörer har inte råd att forska, så det blir en ond cirkel. Men nu har i alla fall Karolinska institutet fått en stor donation för att forska om alternativa metoder. Det är positivt.

Har man som jag varit dålig i många år, har man lärt sig vad som fungerar, så ingen kan säga till mig vilken behandling som är bäst för mig. Det är mycket individuellt vad som hjälper och vad som stjälper, alla måste själv komma underfund med vad som är bra.

 
At 4:32 em, Anonymous Anonym said...

Argumenten som "anonymous" använder har jag hört förr och det gör mig så trött. Dom här anonyma deltagarna i debatten dyker upp lite här och var i bloggar, i forum, och i debatter på nätet. Naturligtvis anonyma och med dåliga argument som "logik" och att homeopati består av vatten och verkningarna är placebo. Dessa "anonyma" och självutnämnda vetenskapsmän/kvinnor har naturligtvis rätt till sin åsikt. Men kan dom aldrig komma med något bättre argumet än placebo?

 

Skicka en kommentar

<< Home