onsdag, maj 28, 2008

"Enkel beskaffenhet" avskaffa den svenska modellen

Pressrelease från Nätverket Resurs:

Den 4 juni röstar Riksdagen om århundradets kraftigaste förändring i socialförsäkringen, som enligt socialförsäkringsutskottets betänkande kommer att leda till att ca 100 000 sjuka inom de närmsta 4 åren förlorar sin ersättning. Remissinstanser och allmänhet har opponerat sig kraftigt. Lagförslaget, som presenterades till riksdagen veckan efter påsk, har inte granskats av lagrådet, eftersom det, enligt regeringspropostionen är en sk "enkel beskaffenhet."

Sverige har sedan minst ett halvt sekel utvecklats till ett land med en uttalad individualistisk kultur. Detta innebär att varje vuxen individ, oavsett kön, i princip ansvarat för sin egen försörjning. Detta står i tydlig kontrast mot flertalet andra länder, där familjen utgjort den minsta försörjningsenheten. Det individualistiska systemet har många fördelar, individen blir relativt fri och oberoende från familjen, vilket många svenskar nu uppfattar som en självklarhet. Att ett bröllop faktiskt innebär att försörjningsplikt inträder är nog många som inte beaktar innan de byter ringar i kyrkan.

Det individualistiska systemet har också nackdelar. En av dem är att om en individ blir sjuk eller får barn och tillfälligtvis är förhindrad från att förvärvsarbeta så blir den personen beroende av det allmänna i stället för familjen. I Sverige har vi löst detta genom den kollektiva försäkringar och utbetalningar och inrättande av myndigheter som försäkringskassan och arbetsförmedlingen.

Nu står vi inför ett paradigmskifte som kommer att skaka om oss alla då vi återkommer från midsommarfirandet. Över en natt så drar staten undan stödet från det allmänna och hänvisar sjuka till att instället bli försörjda av sina familjer, eller om man saknar familj och tillgångar, av kommunernas socialtjänst. Plötsligt blir det åter av yttersta vikt att veta om man har möjlighet att försörja den man är intresserad av att gifta sig med.

Men detta är enligt socialdepartementet en så "enkel beskaffenhet" (prop 136 sid 34) att det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig (det finns en del som tyder på att den inte är det) innan den klubbas i Riksdagen. Vi inom Resurs uppmärksammar att socialförsäkringsministern Cristina Husmark Pehrsson tycks något ambivalent på denna punkt. Så här sa hon vid riksdagens offentliga utfrågning den 6 maj: "Jag har försökt att flitigt anteckna de många synpunkter som finns här. Jag kan börja med att säga att det är en stor reform. Den är komplicerad och komplex. Det är ingen som säger att socialförsäkringar är enkel materia, utan det kräver mycket kunskap." 2007/08:SfU12 bilaga 4 offentlig urfrågning, sid 86

Resurs kräver att:

1) Lagrådet får möjlighet att bedöma lagförslagets laglighet

2) En ordentlig konsekvensanalys genomförs, utifrån barn-perspektiv, kvinnoperspektiv, demokratiperspekiv och folkhälsopersektiv, liksom givetvis medicinska och juridiska analyser. Hur denna lag påverkar regeringens nollvision mot suicid måste särskilt tas i akt med tanke på att det finns stora farhågor att antalet självmord kommer att öka drastiskt till följd av detta lagförslag, alldeles oavsett om det benämns som en stor reform eller "enkel beskaffenhet".

Resurs vill på detta sätt markera att vi tagit del av socialförsäkringutskottets betänkande som i dag skickas för tryckning. Namninsamlingen och protestaktionerna mot "Utförsäkringslagen" eller "Införande av Kränkningskedja för ökad utslagning av sjuka" fortsätter under parollen "Trampa inte på min kompis". Vi har också annonserat att vi är intresserade av att uppta upprättelse-/försoningssamtal med de parter som i ord och handling tar avstånd från propostion 136 samt övriga beslut i samma riktning.

RESURS, Respekt för sjuka och utsattas rätt i samhället, är en partipolitiskt obundet nätverk som grundades av en grupp läkare och juridiskt kunniga i mars 2008. Nätverket har nu ett 60 tal aktiva samt ca 3 000 namnunderskifter.

RESURS lanserade PÅSKUPPROPET mot utförsäkringslagen i samband med att att propositonen presenterades för riksdagen. Påskuppropets har överlämnat protestlistor till Gunnar Axén och Helena Riviere i socialförsäkringsutskottet, skickat mail och försökt föra dialog med socialförsäkringsutskottet under beredningtiden. Den 20 maj överlämnade vi vår protestlista, med drygt 2 000 namn til Christina Husmark Pehrson, vilket uppmärksammandes i Tv4 Nyheterna samt i tidningen Kollega.

Nästa planerade framträdande blir den 3 juni, dels som ett seminarium i riksdagen dels under manifestationen "Trampa inte på min kompis" på Mynttorget.

Läs mer på: http://resurs.blogg.se

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 Comments:

At 9:44 em, Blogger Tina said...

Jag är långtidssjukskriven och har fått en fantastisk hjälp av min läkare. Han är privatläkare inom psykiatrin, så jag måste betala allt själv. Försäkringskassan skull hjälpa mig med att få betald utbilding men som vanligt var det bara lögner. Jag fick betala utbildningen själv genom att ta ett banklån som jag måste betala under 10 år. Har jag inte haft min läkare så skulle jag vara död idag. Vi har hjälpts åt för att jag ska bli friskare med medicin och terapi. Jag behöver tid för detta går inte över på en vecka. Panikångest, utmattningssyndrom, posttraumatisk stressyndrom, utbrändhet mm mm. Men nu ska denna i frågasättas av regerings nya förändrade sjukförsäkring.

Inte nog med att jag fick lov att avsäga mig a-kassa p g a den förhöjda avgiften som jag inte kunde betala nu ska detta hända också. Jag har inga föräldrar som kan ta hand om mig, de är döda. Jag är ensamstående och har ingen make som kan försörja mig. Jag blir slängd till socialen. Vem vill ha en sjuk person som knappast klarar av att jobba 25% idag. Vad ska de friska säga som söker jobb på AF? De blir förbannade för att vi ska få jobb men inte de som är friska. Vi kommer att bli hatade och mer utanförskap uppstår. Men....vilket företag vill ta emot en 46-åring som är psykiskt sjukskriven.

Liten levnadsberättelse: Jag växte upp med 2 alkoliserade föräldrar som ständigt klagade på allt jag gjorde, jag var värdelös. De söp varje kväll och höll på med sina sexorgier. Jag var med om incest men tack vare barnavdelnigen på sjukhuset blev den stoppat. Därefter så började en annan slag av incest då de kn-ade med varandra i stället överallt i huset. Jag kunde inte vara någon annanstans än på mitt rum eller ute. Blev psykiskt misshandlad så gott som varje dag. Pappa och mamma dog av hjärtinfarkter och proppar. Min bror är också alkoholiserad och kan inte hjälpa mig, när han knappast kan ta hand om sig själv. Jag har varit med om bilkroockar där det är ett under att jag lever, sjukdomar som nästan dödat mig, våldtäkt där jag nästan blev mördad om jag inte låtit honom våldta mig, förföljningar av män, trakasseringar för att jag är tjock, rött hår och fräknar, otroliga mobbningar på olika "nivåer", jobbat 200% men lön för 1 heltid men fick skäll/utmobbad för att jag krävde mer i lön, andra övergrepp mm mm mm.

Tala om för mig var jag ska ta vägen när regering sedan talar om att höja hyrorna. Det blir under broarna vid Slussen, där kommer jag antagligen få sällskap av andra som jag.

Vad gör man när kroppen och hjärnan säger ifrån efter den psykiska och fysiska misshandel som jag fått lida av över att bara leva. Jag bad inte om att bli född. Ibland undrar jag om det är någon mening med att fortstta leva när nu regering ska kasta mer skit på oss. De slänger ut oss på gatan precis som man kastar ut kogödsel på gärdet. Vi är inte mer värda.

NU ÄR DET DAGS ATT VI SÄGER IFRÅN. VISA MOD OCH GÅ EMOT DENNA SKITKASTNING PÅ DE SJUKA. DET ÄR INTE ALLA SOM FUSKAR, TROLIGEN EN MYCKET LITEN DEL AV FOLKET.

Vad finns tilliten till folket hos regeringen??? Är vi alla tjuvar eller fuskare?????? Jag skulle vilja säga att jag har ingen tillit till regeringen med dess HÖGINKOMSTTAGAR-SKARA. De ljuger oss rakt upp i ansiktet, rakt upp i ansiktett t o m på TV. De skulle leva som en sjukförsäkrad med mitt liv och se vad de skulle göra.

NEJ, TAG MOD OCH DEMONSTRERA OM NI ORKAR. Vi ska inte tolerera denna misshandel av sjuka. Vi är inte höginkomsttagare som kan sätta in överblivna pengar på banken i fonder, pensionssparande mm. Vi har knappast till att leva varje månad. Försök att få ihop allt med vår lilla penning.

Från en förbannad kvinna som vill säga ifrån för mig och för alla andra som är sjuka. VÅGA SÄGA IFRÅN!!! VISA MOD!!!, även ni som inte är sjuk idag för det kan komma att gälla er eller era kära också en vacker dag. Vi vet aldrig vad morgondagen har att komma med. Tina

 
At 10:25 em, Blogger Hannelore said...

Tack Tina för din mycket gripande berättelse. Jag vet knappt vad jag ska svara. Eftersom du överlevt allt du beskrivit så är du en mycket stark person.

Det är verkligen lågt, det som vissa av våra politiker sysslar med nu, till och med de som kallar sig kristna. Man fattar inte hur de kan se sig själva i spegeln. Jag är också trött på all denna falskhet. Visst ska vi protestera så länge vi orkar. Vi träffas kanske på Mynttorget nästa tisdag? Ge inte upp! Vi måste stötta varandra.

Kram

Hannelore

 

Skicka en kommentar

<< Home