tisdag, juli 11, 2006

Larm kan aldrig ersätta personal!

Det skriver Demensförbundet och uppmanar alla att skriva under en protestlista.

Jag har själv erfarenhet av att larm inte ersätter personal. När min mor fick en hjärninfarkt för några år sedan hade hon ingen nytta av larmarmbandet. Det låg kvar på nattduksbordet. Gamla gör inte alltid som de blir tillsagda. Hur många timmar hon satt på toaletten innan hemtjänstpersonalen hittade henne hjälplös, halvsidigt förlamad, vet jag inte. Men jag vågar inte tänka på följderna, vad som hänt om jag inte samma dag hade kontaktat hemtjänsten och sagt att jag var orolig eftersom min mor inte svarade i telefon. Bara en gång i veckan kom en sjuksyster hem till henne för att fylla på hennes dosett med medicin.

Min mor dog en vecka senare. Hon var svårt hjärtsjuk och jag klandrar inte sjukvården eller hemtjänsten. Men det är vansinne att tro att tekniken kan ersätta mänsklig omtanke och omvårdnad.

Skriv på demensförbundets protest.

Tidigare artikel i ämnet: Äldreboende ersätter personal med larm

Andra bloggar om: , , , , , ,

1 Comments:

At 1:01 em, Anonymous Anonym said...

Jag har skrivit på protestlistan. En mycket viktig fråga som angår oss alla.
Larm är väldigt bra som komplement men det får ju aldrig ersätta den mänskliga kontakten i vården. Tyvärr är det ju redan så att det gör det ofta.

 

Skicka en kommentar

<< Home