måndag, mars 23, 2009

Skriv på mot felbehandlingar och diagnosmissar i vården

Det kom ett mail från Paula.

Jag har kämpat länge med att få upprättelse för min döda mor, så nu har jag startat en namninsamling.

Snälla du hjälp mig att sprida den och skriv på du också. Bara en vågar så vågar snart alla. Man kämpar oftast i motvind och ensam, men tillsammans blir vi trälar starka.

Min mor dog av allvarliga misstag som gjordes av flera läkare. Läkarna sa till henne: Begriper du inte att du är frisk! Min mor var långtifrån frisk. Hon dog 56 år ung av cancer, vilken spridit sig överallt i kroppen! När jag anmälde händelsen insåg jag snabbt att Socialstyrelsen och HSAN inte var intresserade av min anmälan. Vi har 10 000 tals anmälningar här, fick jag höra. Men jag gav mig inte och jag tänker inte ge mig! Systematiskt sorteras ärenden bort och endast en mycket liten del, 2 procent leder till åtgärd. 98 procent leder alltså inte till någonting. Samma siffror år efter år, trots att anmälningarna bara ökar. Jag har börjat berätta vår historia på min blogg. Efter allt som vi har varit med om, har jag tappat allt förtroende för HSAN och Socialstyrelsen. Jag vet att det finns 100 000 tusentals kanske miljontals människor som har liknande erfarenheter. Jag hoppas att så många som möjligt skriver på, så att vi kan lyfta denna fråga så högt upp som möjligt och skapa debatt!

En stor kram till alla Er som kämpar därute. Kom ihåg, ge aldrig upp. Jag tänker kämpa tills vi får vår upprättelse. Rättvisan segrar alltid! Skicka min namninsamling till alla du känner.

Kram Paula Taxén


Jag förstår dig, Paula. Har tidigare skrivit om HSANs usla hantering av patientskadeanmälningar, vilket även har bekräftats av flera kommentarer. Du är inte ensam.

Läs också: HSAN inte till för patienten?

Fusk i sjukvården Mickes blogg

Paula Taxéns blogg

Länk till alla viktiga namninsamlingar

Andra bloggar om: , , , , , , , ,