söndag, december 07, 2008

Klimat-hyckleriet

Flera bloggar har kommenterat det faktum att Al Gore tog det svenska regeringsplanet till Frankfurt efter att ha träffat svenska politiker. Det dög tydligen inte med reguljärt flyg. Dessutom får vi skattebetalare stå för notan - 128 000 kronor.
Till det kan man lägga onödiga koldioxidutsläpp och en bortkastad arbetsdag för biståndsminister Gunilla Carlsson (m) och några av hennes medarbetare, som var tvungna att följa med planet, skriver Henrik-Alexandersson.
Al Gore har för övrigt gjort ett stort nummer av att han tog flygtåget in till stan när han anlände till Nobelprisutdelningen i Oslo förra året. Men han berättade inte att hans bagage fick åka Mercedes.

Jag minns att EU-kommissionären Margot Wallström bloggade om en resa till Italien för en tid sedan. Någon som kommenterade hennes inlägg undrade hur mycket han nu måste dra ner på värmen hemma för att klimatkompensera hennes Italien-utflykt. Den kommentaren fångar hela problemet i ett nötskal. Eliten kan flyga och fara jorden runt som vanligt, det är vi gräsrötter som får göra alla uppoffringar.

Kurt Lundgren är inne på samma funderingar. I ett blogginlägg (Östra Ölands fria horisont) skriver han:

De som kör SUV:arna reagerar inte på bensinpriset, antingen är de rika eller, vilket är mer sannolikt, har de tjänstebil och tankar utan ångest medan undersköterskan står där med sin eländiga 100-lapp och undrar om hon kan ta sig till dagis tre gånger på hundringen.

Gröna bilister, allehanda miljömuppar, svenska naturskyddsföreningen etc är underklassens värsta fiender - dessa grupper ger fullständigt attan i hur lågavlönade tar sig fram - må detta patrask cykla eller gå.

Ulf "Kloka Gubben" Brånell har också intressanta synpunkter på klimatkrisens lösning i ett nyhetsbrev:
Den samhällsplanering som under de senaste hundra åren åtskiljt arbets-, boende- och andra funktioner, främjat "fri rörlighet för arbetskraft och kapital" och satt produktivitet framför andra mål, har naturligtvis mångdubblat behoven av energikrävande transporter för den enskilde. Han ska alltså nu känna dåligt samvete för och minimera sina elementära behov av resor för arbete, inköp och för att hålla kontakt med vänner, föräldrar, barn och annan släkt, i ett ekorrhjul som han själv inte konstruerat, än mindre drar fördel av. De som gjort större vinster av samma ekorrhjul må däremot efter att ha inhandlat samvetsavlastande avlatsbrev gärna nöjesflyga kors och tvärs över jorden.

Eliterna söker också lansera sina egna "alternativ" som ska "rädda oss". Dit hör t ex att ersätta fossil energi med "bioenergi", t ex olja med biobränslen. I praktiken innebär det att man "löser" energibristen genom att skapa ökad matbrist och ökad vattenbrist (eftersom biobränslen framställs av starkt vattenkrävande grödor, vilket i sin tur kräver ökad uppumpning av grundvatten och sänkning av grundvattennivåerna ). De försöker också "lösa" den grundläggande bristen på energi genom att låta energipriserna skena uppåt, med hjälp av godtyckliga skatter och avgifter, (vilket inte begränsar deras egen konsumtion, endast de fattigas) i stället för att vidta verkningsfulla åtgärder för att minska förbrukningen för alla.

För att inte detta ska bli alltför genomskinligt har man skapat "klimatmyten". Den ska dra uppmärksamheten från de reella brister som världsbefolkningen i dag kämpar med, för att rikta den mot spekulativa hot någon avlägsen gång i framtiden, vars reella underbyggnad starkt kan ifrågasättas...
Läs hela texten.

Själv tror jag att klimathotet är reellt, fast fullständigt övertygad är jag inte. Forskarna är inte överens.

Positivt är hur som helst att det finns intiativ för en mer rättvis ansvarsfördelning vad gäller åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser. Birger Schlaug rapporterar på sin blogg om Greenhouse Development Rights:

De ekonomiska ansvaret för att minska utsläppen skall enligt modellen delas, men bara av den del av befolkningen som har rimlig möjlighet att bidra, t.ex. de som tjänar över 20 dollar per dag. Därmed får länder som Kina och Indien också ta ansvar, men endast i proportion till den rika delen av befolkningen.
Ett steg i rätt riktning om det nu blir verklighet, men jag tycker att gränsen borde sättas något högre.

Relaterat: Al Gore flög med regeringsplanet — för 128 000 kronor Politikerbloggen

Blir det skit eller pannkaka-Var finns demokratin Alliansupproret

Elisabet Höglund: Klimatfrustrationen har släppts ut GT

35 fel i Gores propaganda-film En kättares notiser under pågående klimatväckelse

Uppdaterad 081213:

30.000 vetenskapsmän anklagar Al Gore för lögner Bloggen Ekonomisk Demokrati

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

3 Comments:

At 3:50 em, Anonymous miljövänliga avfuktare krypgrund och vind said...

Problemet med Al Gore är att han - och stora delar av den rörelse han representerar - anser att människan och den moderna civilisationen är grundproblemet. Gore ger tusan i att han hycklar, för hela meningen är något annat än att minska fossilenergianvändningen: det handlar om att ställa om vår civilisation från en konkurrensbaserad kapitalism till en teknokratisk byråkrati. Gore uppfattar det förra som ohållbart och anser att det enda riktiga är att den uppysta eliten får styra dessa viktiga aspekter av samhället. Läs hans böcker så får ni se själva.

 
At 12:34 em, Anonymous Anonym said...

Re "miljövänliga avfuktare krypgrund och vind"

Jag antar att det ska vara "upplysta" men "uppysta" kanske är talande. Uppblåst och med pyspunka, typ ;-)

 
At 4:50 em, Blogger Hannelore said...

Låter inte speciellt demokratiskt. Snart är det nog bara eliten som får rösta. Vi vanliga dödliga är ju för dumma. :-)

Jag har läst en bok av Al Gore, men den handlade inte specifikt om växthuseffekten utan om miljö i största allmänhet. Tror han skrev den när han var vice-president.

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home