fredag, juni 05, 2009

Jag röstar mot Lissabonfördraget

Hur då? undrar du förstås. Jo, antingen markerar man sitt missnöje genom att inte rösta alls i EU-valet eller ännu bättre - på ett parti som säger nej till Lissabonfördraget. Att rösta på socialdemokraterna eller ett Allians-parti är helt uteslutet för mig. De har samtliga visat sitt förakt för demokrati och folkviljan genom att köra över oss väljare. De har till och med struntat i att en överföring av mer makt till EU är en grundlagsfråga som kräver två omröstningar i Riksdagen med val emellan. För att nu inte tala om FRA och de nya inhumana sjukreglerna...

Först tänkte jag inte rösta alls i EU-valet. Varför rösta om struntsaker när vi inte får rösta om fördraget? Det fördrag som kommer att förvandla EU och Sverige i grunden får vi alltså inte ha en åsikt om. Sedan räcker det inte med folkomröstningar. EU måste respektera resultatet också. Det gör man inte i dag. Irländarna har röstat "fel", därför blir det ett nytt referendum. Detta är inte demokrati. Jag förstår alla som inte röstar i EU-valet i protest. Varför legitimera ett manipulativt och odemokratiskt system?

Nåväl, nu har jag i alla fall röstat på Sören Wibe, Junilistan. Han och Junilistan ger ett trovärdigt intryck. Sören Wibe lämnade s för att han inte längre kunde kompromissa med sina ideal. Junilistan vill halvera EU-avgiften och bekämpa allt mygel och slöseri med skattemedel. De är emot alla integritetskränkande övervakningslagar. Juni-listan vill ha en folkomröstning om Lissabonfördraget. Jag har inte varit helt nöjd med vad partiet uträttat tidigare i EU-parlamentet, med det bevakar vad som händer där. Det gör inte medierna längre, anser jag. De har abdikerat från sin uppgift och deras ytliga rapportering gynnar mest de etablerade partierna.

Läste City i går och blev besviken. "Allt du behöver veta för att rösta i EU-valet", var rubriken över ett helt uppslag. Men bara de sju riksdagspartierna intervjuades. Jag har redan röstat och skaffat mig information via internet, så för mig spelade det ingen roll. Men alla som inte ens vet om de ska gå och rösta, de fick knappast någon vettig information i City.

Naturligtvis finns andra partier än Juni-listan som man kan rösta på om man är emot Lissabonfördraget, till exempel Piratpartiet. Jag blir även glad om piraterna tar plats i EU-parlamentet.

Läs vad Hax skriver om Lissabonfördraget och EU-valet:

Men Lissabonfördraget är lurigare än så. Det har en regel som säger att EU på egen hand kan ta sig ännu mer makt, på i princip vilket område som helst. Och detta utan att det behövs något nytt fördrag. Utan att medborgarna tillfrågas.

Med det nya fördraget blir EU ett självspelande piano. Finns det någon som tror att politiker och byråkrater som kan ta sig makt på nya områden – utan att behöva fråga folket om lov – inte kommer att göra det?


Andra bloggar som diskuterar EU-valet:

Nils Lundgrens blogg

Att rösta eller inte rösta - det är frågan Resursbloggen

Ska vi rösta eller bojkotta EU-Valet? Alliansupproret

Dåligt för Labour, bra för folket - får rösta om Lissabonfördraget Alliansupproret

Jag röstar inte Ann Helena Rudberg

EP-kandidater: Dra ner på sminket och agera Ronge Kommunikation

Fuskande funktionärer i EU-valet Toxiska epistlar

Börja spika ihop din kista! Förhandsbesked av FK. Ramona Franssons blogg

Akut arbetsbrist! Cecilia Malmström har blivit politiserad! Ramona Franssons blogg

En bedrövlig och ytlig EU-valrörelse späckad med partipolitiska floskler Rune Lanestrands blogg

Jonas Sjöstedt argumenterar starkt Esbatis kommentarer

Fler länkar: Vi som inte får vara med i TV Newsmill

Chatt med Sören Wibe DN.se

Svensson (V) kräver redovisning av EU-löner Svt.se

Vad vill Junilistan

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

2 Comments:

At 5:06 em, Blogger Ann Helena Rudberg said...

Hej svejs!
Du är grundlig i allt du gör... verkligen... tack för att du listade min blogg också. Och du är efterlängtad som motkommentator till nån Eva Lundgren-anhängare, rabit iaf man eller kvinna på min blogg... välkommen att kommentera

 
At 11:21 fm, Blogger Hannelore said...

Tack Helena för din positiva respons.

Vet inte om det är idé att debattera mera med anonyma personer som verkar vara lite fanatiska. Förstår inte varför det är så provocerande att inte rösta alls. Om vi hade fått rösta om Lissabonfördraget skulle säkert valdeltagandet bli mycket högre.

 

Skicka en kommentar

<< Home