söndag, mars 19, 2006

En vanlig nyhetssändning

Ett inslag i en nyhetssändning från Rapport den 14/3 berörde mig otroligt mycket. Det handlade om Arne, en 80-årig man i Skåne som nyopererad lämnades i ett utkylt hus med sönderfrusna vattenledningar. Hans vänstra ben fungerade inte alls, men han försökte så gott han kunde att hämta snö med sin rollator för att tina och på så sätt få vatten att borsta tänderna och laga mat. Arne hade bett om hjälp men ansetts vara "färdigbehandlad" och i stånd att klara sig själv.

När jag såg det här inslaget kände jag hur tårarna steg i ögonen, blandat med ilskan över hur något sådant kan få hända i ett land som utger sig för att vara "bäst i världen" på sociala frågor och välfärd.

Kvar på näthinnan satt bilder från inslaget innan. Det handlade om statsministerns fru Anitra och debaklet kring hennes gigantiska fallskärm som ger henne, redan vid 60 års ålder, miljoner att vältra sig i resten av livet. Bilder visades från Nobelfesten, statsministerparets glada och knubbiga ansikten, fullständigt obekymrade med vetskap om miljonerna som kommer att ge dem en pension milslångt utöver det vanliga.

Kontrasterna blir nästan outhärdliga ibland, särskilt när man ser dem i tät följd som denna gång. Nyhetsinslaget finns fortfarande kvar på Rapports hemsida.

Att engagera sig politiskt är ju egentligen en nödvändighet, men nog tappar man lusten att ens försöka hitta en anledning till det i dagens Sverige. Funderar, var har omdömet tagit vägen?

Andra bloggar om: , , , , ,

2 Comments:

At 11:50 fm, Anonymous Lindansaren said...

Man blir så arg och ledsen att man tappar orden. Och börjar leta efter något att slå på eller en sten att kasta. Det är vidrigt.

 
At 4:20 em, Anonymous Elizbeta said...

Det är bara att konstatera det ännu en gång; Sverige ÄR inget välfärdsland. Längre.

En sak till som jag märkt; Det verkar som om TV nyheterna lägger in sådana här inslag efter varandra för att vi ska vakna till hemma i TV soffan. Jag och min sambo såg inslaget och det kändes som om Rapport verkligen ville stryka under orättvisorna. Det tycker jag är bra. I alla fall i sådana här sammanhang.

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home